torstai 26. helmikuuta 2015

Paimennus ja aksareeniä

Eilen aamusta lähdettiin Somerolle kohti paimennusreenejä. 

Aluks otettiin sisäflänkkejä mitä tehtiin viimekskin ja hyvin alkaa ne jo sujuun reenin jälkeen ja Marikalta saa hyviä ohjeita joten reeniä on helppo tehdä. Ja ihana että ite ymmärtää kokoajan lisää ja lisää tästä hienosta lajista mutta oppia ikä kaikki. Yhdessä kohtaa korvat oli hiukan kiinni maahanmenokäskylle joten piti ottaa keppi muistuttaan asiasta ja nopeesti korvat aukes ja kepistä piti luopua kun se toi liikaa painetta koiraan. 

Ekan kierroksen lopussa Marika totes että olis varmaan aika vaihtaa lampaat ja Carolan kanssa lähdettiin uusia lampaita hakemaan. Carola sano että otetaan Trip hakeen lampaita kun hänen koira on niitä hakenut. Ensin ajettiin uuhet sisälle vaikka ne oli sen verran liukkaita että kun koiran näkivät kirmasivat helposti sisälle. Sielä ne sitten meni yhteen kasaan ja osittain päällekkäin joten meille ihan haastavaa erottaa sieltä neljä ja ajaa ne ulos ja pitää ne erillään muista etteivät mee muiden luo. Uudet lampaat laitettiin pikkuaitaukseen odottaan kun reeni oli vielä kesken hallissa. Reenin loputtua Trip haki lampaat ja siirsi ne ulos ja sitten siirrettiin uudet lampaat halliin. 

Toisella kierroksella tehtiin niin että mä tulin reenialueelta pois ja käskytin Trippiä ulkopuolelta. Aluks poispäinajot musta oli tosi hienoja mutta sitten parilla kaarella koitti lähtee mun käskyä vastaan ja niitä kun korjattiin niin poispäinajo kärsi sillä pieni epävarmuus tuli koiraan. Saatiin tosi hyvä reeni ja olihan tää koiralle varsin haastavaa. Lopuks otettiin vielä yhdessä poispäinajoo ja hyvin meni. Tosi tyytyväinen näistä reeneistä, on mulla pätevä paimen. 

Illalla oli vuorossa agireenit ja koulutus, mutta koulutuksen kanssa kävi mulla aivopieru ja menin tunnin myöhässä hallille... Mun hassut koulutettavat ei soittanu mulle vaan ne oli pohtinu että oonko ajanu ojaan Someron reissulla :)

Omiin reeneihin Marjukka toi meille sertistä käpykakun jonka olin tilannut, toki sitä sai myös mun ryhmä. 
Reenit meni tosi hyvin, löydettiin taas Jarin kanssa erittäin toimivia ohjauksia ja koira pelas todella hyvin. Otettiin vaan yks kierros kun oltiin paimentamassa päivällä ja koira toki siitä väsy mutta hyvin Trip veti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti