maanantai 7. heinäkuuta 2014

Uusi kokemus

Meidän piti mennä jo kesäkuussa paimentaan nautoja mutta samaan aikaan osu muita kokeita. Varattiin sitten paikka heinäkuun kurssille ja sunnuntaina päästiinkin kurssille Virpin valvovan silmän alle reenaan. Tosi paljon sain hyviä neuvoja Virpiltä joten nyt vaan koitetaan viedä asioita tekemiseen. 

Ensin pellolla Trip etti lampaita mutta alkohan se ymmärtään että tänään paimennetaan sonnipoikia eikä lambeja. Ensin koira pidettiin liinassa mutta Virpi luotti meihin varsin paljon kun jätti apukoiran meidän reeneistä pois :)

Hienosti Trip alko pyöritteleen nautoja ja saatiin hyvää reeniä aikaseks. Vaikka ite oon koulussa ollu tekemisissä lehmien kanssa niin koskaan ei opetettu niiden kaasuja ja jarruja kuten eilen oppi. Toki koulun lehmät oli parressa ja me niitä lypsettiin eikä liikutettu kun ei oltu koulussa laidun aikaan. No eilen oppi taas uutta nautojen liikuttelusta. 

Toisella kierroksella mun oli pakko päästää yhdellä kaarella koira irti liinasta kun kaari lähti niin isosti että liina olis loppunu kesken. Sen jälkeen Trip olikin irti ja teki kyllä todella hienoo työtä joka sisälsi paljon teknistä tekemistä ja uutta hommaa koiralle. Hyvin saatiin poispäin ajokin kulkeen kun Virpi paukutti mun päähän miten mun rintamasuunnan pitää olla kuljetuksessa. 
Virpin mielestä koira on melkein valmis kisoihin - hui kuullostaa jännältä mutta me vielä reenataan kun mä oon käsi :)
Virpi sai mut myös ostaan pillin jotta käskyistä tulee aina yhtä pehmeitä koiralle enkä karju liian napakoita käskyjä. No pilli ostettiin ja nyt mulla on uutta tekemistä työmatkoille kun reenaan pilliin puhaltamista, saa nähdä ajanko kolarin kun keskityn viheltelyyn. Tänään kyllä sain jo erilaisia ääniä aikaseks ja jopa yhden sellasen mitä oon kuullu muiden käyttävän käskyissään - jes!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti