tiistai 31. toukokuuta 2016

Ruotsissa Derekin kurssilla

Viime torstaina suunnattiin illalla kohti Turun satamaa, sillä lähdettiin Uddeniin oppimaan paimennusta Derekin oppiin.
Kotona oli vielä monta hommaa ennen lähtöä mutta hyvin ehdin kaikki tekeen ja jäi jopa vielä luppoaikaa ennen lähtöä.
Satamassa ajoin auton ensin jonoon ja sitten mentiin Turun linnan puistoon lenkkeileen vielä ennen laivalle menoo, että koirat pääsi tyhjentään itsensä kun laivassa ei niin ruhtinaalliset pissapaikat ole.

matkaajat
Turunlinna
Laivassa koirat oli tosi nätisti ja reissu meni tosi hyvin. Viettiin aikaa myös baarissa porukan kanssa ja hienosti koirat siinäkin makoili ja vietti aikaa. Ja mulle onni että ei käyny pahemmin tuuli vaan oli tosi tasasta sillä mä tuun varsin helposti kipeeks jos laiva keikkuu.

Suurin osa porukasta oli hommannu piikkipaikat laivaan ja ite oon sen verran vähän auton kanssa reissannu että en tämmöstä tajunnu, joten en päässy porukan perään letkaan vaan jouduin matkaamaan yksin ja navi vei mut Tukholman keskustan läpi. Sielä oli pieni tilanne, sillä edessä Securitaksen auto veti äkkijarrutukset ja mun takana oli bussi joka meinas ajaa mun perään... sain sitten siltä kunnon tööttäykset vaikka ei ollu mun vika että edessä oleva vetää liinat kiinni.
Hyvin kuitenkin selvittiin ja yhdellä harhaanajolla oltiin lopulta motarilla ja sielä Marika ja Kimmo oli huoltsikalla ulkoiluttamassa koiria ja menin sinne kans pissattaan koirat. Ja sitten Olli-Pekka tuli sinne kans ja ajettiin kolmistaan sitten perille.
Motarilla oli vielä yksi tilanne kun jäin kahden rekan väliin ja mun edessä olevasta rekasta lensi kaksi metallilevyä mun eteen tielle... Onneks ehdin väistään molemmat ettei käyny pahemmin.

Perillä mentiin suoraan pellolle ja sielä oli jo reenit alkamassa. Keli oli vähän sateinen mutta ei onneks mitään kauheeta sadetta ja välillä ei onneks satanu ollenkaan.

Derek oli hyvä kun kysy Wauden ikää ja sanoin että vuoden niin siltä tuli että o-ou... ja sitten kysy paljonko sitä on reenattu ja kun sanoin että noin kymmenen kertaa niin siltä tuli vielä isompi o-ou =) ja sitten varovasti kysy että pystyykö se pitään lampaat kasassa vai mitä tapahtuu. No onneks Waude osaa pitää nätisti lampaat kasassa eikä sillä ole tyylinä niitä räjäytellä.
Sitten kysy että mitä käskyjä haluan käyttää ja oli helpottunu kun sanoin että englanninkielisiä käskyjä sillä en halua käyttää vasenta ja oikeeta kun sekotan ne, se on huomattu Tripin kanssa.
Derek reenas ensin Waudee ja oli hyvä katsoo kun koira oli hölmistyneen näkönen kun joku muu alko sitä käskyttään. Derek opetti sille suuntia ja hitsi se meni näitisti kun oli osaava ohjaaja. Mä kun sain sitten koiran omiin käsiini niin sehän sinkas kun saippua sillä mun kropan kieli oli ihan erilainen kuin Derekin. Mutta sain onneks sen toimimaan mutta tein sen virheen että kun sain muutaman hyvän toiston ja lopetin, sillä Derek sano myöhemmin että sitten kun homma alkaa toimiin ei pidä lopettaa vaan sitten reenaaminen alkaa noin puoleks tunniks sillä silloin on päästy oikeaan tilaan.
Derek totes Waudesta että se on kiva koira ja se on varsin suora koira.

Toisessa reenissä toistettiin samaa ja taas ensin Derek teki hommia koiran kanssa ja sitten taas mä ja nyt pääsin paremmin työstään koiran kanssa kun ymmärsin miten saan paineen koirasta pois ja paineen oikeeseen paikkaan stoppia varten. Reenistä jäi tosi hyvä mieli ja paljon opin taas uutta.

majapaikka

Seuraava päivä oli vähän parempi ilman puolesta vaikka aamulla vähän hipsi ajoittain hiukan vettä. Pellolla jopa välillä paisto aurinko niin että jopa naama vähän kärähti.

Reeneissä jatkettiin samalla teemalla kuin eilenkin ja taas sain seurata Derekin työskentelyä ja pääsin jo paremmin kiinni oman rentouden kanssa ja Waude alko pelittään tosi kivasti. Toiseen reeniin kun hain koiraa autosta niin se oli niin väsy että alko haukkuun mitä ei tehny mikään muu kerta. Mutta onhan se raskasta reenata täysillä kaks päivää ja vielä ekaa kertaa koskaan nukkunu yötä autossa.

väsyny reenaaja ennen lähtöö satamaan

Lauantaina lähdettiin suuntaan takaisin satamaan sillä laiva lähti illalla. Oli vähän haikee lähtee kesken kaiken, mutta toisaalta jos olis ollu kaikki päivät sillon olis Trip päässy reenaan myös sillä Waude ei olis jaksanu noin pitkää reeniä vielä.
Meille tuli vähän tiukka aikataulu satamaan mennessä mutta ehdittiin onneks laivaan ja satamassa oli ystävällinen mies lastaamassa ja päästi mut koirien takia alas aikas eteen että olin ensimmäisten joukossa jotka pääsi ulos laivasta.

kotimatkalla

Waude kurkkaa peiliin

Satamasta suunnattiin kohtii Saloo sillä  olin ilmottanu Tripin kolmeen starttiin ja kaks ekaa agistarttia tuomaroi Nybergin Johanna ja Tomas Berglund.

Johannan radat oli tosi kivoja ja sujuvia, mutta ekalla radalla rima alas ja toisella radalla törkee lentokeinu kun siihen tultiin lujaa, ei onneks oltu ainoita kelle näin kävi, mutta siihen meni meidän toisen tuplan metsästys. Itseasiassa luovutan koko tuplan kanssa sillä kun ei sitä kerta tuu niin ei tuu, ei mennä sitten karsintoihin tänä vuonna.
Hypärillä koira ajautu putken sijasta sen takana olevalle pituudelle väärinpäin joten se rata oli siinä...
Onneks olin niin väsyny että ei jaksanu ees ärsyttää koko homma niin paljoo.
Tästä nokka kohti kotia ja päikkäreitä.... Vielä yhdet agikisat ennen SM-kisoja, en oo vielä päättäny kisaanko sm:issä perjantaina, harkitten vielä.